Het belang van het in control zijn met je bedrijfswebsite

Nadat ik besloten had om in september aan de slag te gaan als zelfstandig ondernemer, kwam al snel de vraag naar voren op welke manier ik mijn bereikbaarheid en bekendheid wilde gaan organiseren. Er zijn tal van media waarmee je dat kunt doen. LinkedIn en Twitter zijn daarvoor bijvoorbeeld uitermate geschikt, maar volstaat die ook? Ik ben van mening van niet. Het lijkt me ondenkbaar om je bedrijf als merk in de markt te positioneren zonder een deugdelijke bedrijfswebsite. De wereld om ons heen verandert immers in een hoog tempo, waarbij de digitale snelweg steeds belangrijker wordt. Een bedrijfswebsite gaat niet alleen over bereikbaarheid en het verschaffen van basisinformatie, maar veel meer nog over de positionering van je bedrijf als merk. Je website vertelt ook het verhaal over wie of wat je organisatie is en hoe het in de markt wil staan met haar kernwaarden en kernkwaliteiten. Bovendien kun je met een deugdelijke analyse van je website veel waardevolle informatie ophalen over de manier waarop klanten op je site reageren.

Bij de start van mijn onderneming, was ik van plan om het bouwen van mijn site uit te besteden. Al snel kwam ik er achter dat dit (als je het goed wilt doen) een kostbaar proces is. Je kunt natuurlijk gebruikmaken van een snelle template bij een hostingorganisatie. Het effect is echter, dat de site aan de buitenkant aardig oogt, maar dat je veel minder mogelijkheden hebt aan “de binnenkant”. Niet iedere organisatie of ondernemer zal dat overigens willen, maar ik had die behoefte nadrukkelijk wel. Het goed inregelen van security, het op de juiste manier aanmelden bij zoekmachines en zorgen dat de site lekker snel blijft. Enerzijds om goed te weten wat er gebeurt. Anderzijds om snel aanpassingen door te kunnen voeren en in te kunnen blijven spelen op veranderende omstandigheden…

Je raadt het al; ik heb mijn site zelf gemaakt.

Dat was aanvankelijk veel werk. Ik heb er veel van geleerd en intensief na moeten denken hoe ik hem wilde inrichten.

Een belangrijk inzicht wat ik bijvoorbeeld heb opgedaan, is het feit dat de meeste bezoekers dat doen met behulp van een mobiele device. Ik dacht altijd dat dit via een PC was, maar niets is minder waar.


Inzicht in apparaatgebruik

Inzicht in bezoekers

Wat ook grappig is, dat veel gebruikers op mijn site terecht komen op vrijdagen rond 23:00 uur en op zaterdagen rond 09:00 uur en 20:00 uur. Maandochtenden tussen 08:00-10:00 uur zijn ook interessant.

Dat betekent, dat deze tijdstippen het meest geschikt zijn voor het versturen van bijvoorbeeld een nieuw blogartikel, omdat je dan het meeste internetverkeer hebt.

Mijn belangrijkste aanbeveling met dit artikel is, dat je weet wat er met je website gebeurt en dat je met de managementinformatie die hij oplevert inspeelt op de actualiteit. Dat dwingt je ook tot het up-to-date houden van je site. De (digitale) wereld om ons heen staat immers niet stil!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − tien =