Organisatie-ontwikkeling en interim management
 
Onderwijs zonder goede ICT is nauwelijks meer denkbaar…

Onderwijs zonder goede ICT is nauwelijks meer denkbaar…

De groei van het onderwijs is afhankelijk van ICT

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is sterk in opkomst. Op verschillende universiteiten zijn er opleidingen te volgen, die je meer inzicht geven hoe intelligentie met computers kan worden nagebootst. Maar ook in andere soorten onderwijs wordt volop met kunstmatige intelligentie geëxperimenteerd. Een goed voorbeeld vind je bij Openbaar Onderwijs Groningen. Ze hebben een E-lab ontwikkeld als onderdeel van de leerlijn digitale geletterdheid voor leerlingen in het Voortgezet – en Primair onderwijs. Leerlingen kunnen er aan de slag met robotica, 3D-printen, lasersnijden, programmeren, mediabewerking en meer. Hiermee kunnen  ze hun kennis en vaardigheden rond digitale geletterdheid vergroten. In dat opzicht is ICT een belangrijke voorwaarde geworden voor het functioneren van het onderwijs. Onderwijs zonder ICT is nauwelijks meer denkbaar.

Op orde houden van netwerk blijft soms achter

De ambities van sommige beleidsbepalers zijn echter soms wat vooruitstrevender dan wat de ICT-techniek in huis kan ondersteunen. Sluimerende wijs worden steeds meer nieuwe apparaten gekocht en in gebruik genomen. En ook de studenten worden vanzelfsprekend met hun apparaten op de ICT-infrastructuur toegelaten. Dit gezamenlijke nieuwe aanbod gaat dan vaak sneller dan de versteviging van de verbindingen en het serverpark. Met als gevolg dat er ontevredenheid ontstaat over de snelheid en het presteren van het netwerk.

Netwerk

Tijdig opschalen

Om de behoefte aan creativiteit te kunnen ondersteunen moeten aspecten als wifi, bandbreedte en serverpark daarom tijdig opgeschaald worden. Dat vraagt om slimme oplossingen bij het inrichten van de netwerkomgeving. Dat is wel een “dingetje” met die enorme ICT-markt met al haar aanbieders. Welke keuzes moet je nu maken en waarom? En welke ICT-partner geeft je nu het juiste advies? Zeker kleinere onderwijsorganisaties kampen met dit probleem. Ze hebben vaak niet de mankracht om alles zelf te doen.

ICT-ontwikkelingen en kosten in sneltreinvaart

Wat vaststaat is dat ICT zich in sneltreinvaart zal blijven ontwikkelen.  Het wordt steeds complexer en goed ICT-personeel zal steeds moeilijker te vinden zal zijn. Het belang om samen te werken met externe partners neemt daarom toe. Bovendien groeit ICT steeds meer toe naar de Cloud. Ik denk ook, dat de kosten die met ICT te maken hebben, sterk zullen oplopen en dat nog verder blijven doen. Ergens anders binnen de bedrijfsvoering zal je daarom oplossingen moeten vinden om ICT-ontwikkelingen te kunnen blijven financieren. En dat kan ook. In veel organisaties, zo weet ik uit ervaring, valt nog het nodige te optimaliseren. Projectmatig werken inrichten en de introductie van contractmanagement zijn echt nog niet overal gemeengoed. Wel kunnen ze erg behulpzaam zijn bij een betere bedrijfsvoering.

Accentverschuiving in begrotingsproces noodzakelijk

Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ons onderwijs. Mijn advies is tijdig te onderkennen, dat ICT voorwaardelijk is voor het functioneren van het onderwijs. En dat vraagt weer om een verschuiving van accenten in het begrotingsproces. Het anders en nadrukkelijker in de richting van ICT alloceren van de financiële middelen is belangrijk.  Dan loop je straks niet achter de feiten aan.