Organisatie-ontwikkeling en interim management
 

De AVG, je bent er maar druk mee!

Heb jij dat nou ook? Dat je regelmatig denkt; “die AVG, wat een gedoe…”.

Sommige organisaties zijn er al meer dan een jaar mee bezig en nemen de materie erg serieus. En daar hebben ze natuurlijk ook wel gelijk in. Zeker wanneer je een publieke organisatie bent en cliëntgegevens verwerkt. Dan moet het tiptop zijn omdat dit immers van dergelijke instellingen wordt verwacht. Andere bedrijven zijn er pas veel recenter mee aan de slag gegaan. En dat is begrijpelijk. Zeker wanneer je klein bent en weinig tijd of capaciteit hebt om dit vraagstuk uit te diepen.

 

De kosten

De introductie van de AVG heeft voor alle organisaties, groot of klein, tot kosten geleid. Voor mij als zelfstandige ondernemer viel dit tot nu toe mee. Dat heeft te maken met mijn beperkte hoeveelheid gegevensverwerking en het feit dat ik mijn website bijvoorbeeld zelf in onderhoud heb. Achteraf gezien ben ik met dat laatste een volledige dag druk geweest. Te beginnen met het schrijven van “cookiesbeleid”. (Viel wel mee want er zijn inmiddels voorbeelden genoeg) Eindigend met het inbouwen en testen van een (geschikte) banner in mijn website. Allemaal tijd die je niet in de verdiensfeer kunt inzetten en wat je in dat opzicht geld kost.

Grotere organisaties hebben er meer omkijken naar. Te beginnen bij de vraag of ze nu een privacy officer of een functionaris gegevensbescherming nodig hebben. En daartoe zijn er ongetwijfeld medewerkers naar cursussen of seminars gestuurd om keuzes te kunnen maken. Vervolgens is er beleid ontwikkeld of zijn er projecten opgestart om uiteindelijk te kunnen manoeuvreren in het moeras van de privacy en informatiebeveiliging. Hoe dan ook; de introductie van de AVG heeft in absolute zin geleid tot toename van kosten.

 

De opbrengsten

De winnaar in dit alles is natuurlijk de klant of cliënt. Diens belangen zijn beter gewaarborgd. Ik vraag me overigens af of de gemiddelde websitebezoeker er nu blij van wordt, dat er overal eerst een cookiesbanner moet worden weggeklikt. Een banner van net een ander kleurtje of formaat dan die van de vorige site. De tekstuele inhoud is in feite overal hetzelfde en spreekt over verschillende soorten cookies en wat ze doen. Verder niet spannend. Wat veel uitdagender is hoe organisaties zich straks gaan gedragen wanneer websitegebruikers hun gegevens geanonimiseerd willen hebben. Ik ben benieuwd hoe slagvaardig ze dat gaan oplossen.

 

De rekening betalen we uiteindelijk zelf

Hoe dan ook. Kosten van AVG zullen worden verhaald. De functionaris gegevensbescherming zal ergens in de formatie landen en moeten worden gefinancierd. Aan de andere kant zijn er weer adviesorganisaties die mogelijkheden zien en de AVG omzetten in een verdienmodel. En dat stimuleert de economie weer. We zijn er maar druk mee. Moet je nu blij mee zijn met de AVG of niet?