Over wat ICT, de arbeidsmarkt en de Z-generatie met elkaar te maken hebben…

Wat hebben ICT, de arbeidsmarkt en de Z-generatie nu met elkaar te maken zou je denken? Nou, een hele hoop. Het is een feit dat de arbeidsmarkt op dit moment aantrekt. Dat merk je aan van alles. Het consumentenvertrouwen neemt toe, het wordt merkbaar drukker in het verkeer en de media schrijven er volop over. Dat betekent, dat het de komende tijd steeds lastiger zal worden om aan “goede mensen” te komen. Een belangrijke doelgroep op de arbeidsmarkt is de Z-generatie. Een groep mensen die ruwweg in de midden jaren negentig is geboren. De oudsten ervan ronden nu hun studie af en hebben allerhande baantjes om dit te kunnen financieren. Maar let op! Hun werk is slechts een onderdeel van wat ze maatschappelijk belangrijk vinden. Ze vinden reizen en sporten ook heel interessant en kiezen voor een organisatie omdat ze daar graag willen werken. De maatschappelijke bijdrage van de organisatie is voor hen wel een “dingetje”. Bovendien willen ze graag meedenken met een organisatie, want zo zijn ze immers opgeleid.

Deze groep mensen blinkt uit in het gebruik van digitale media. Let maar eens op, hoe gefascineerd ze bezig zijn met hun Smartphones en zich welhaast kunnen verliezen in het bekijken van filmpjes. Kijk voor de grap maar eens rond wanneer je in een restaurant zit. (En erger je er vooral niet te veel aan) De telefoon is altijd in – of bij de hand.

Wat nu, wanneer je een organisatie bent waar ICT niet is meegegroeid met de ontwikkelingen van de laatste jaren? Ik ken verschillende instellingen die het in dat opzicht lastig hebben. Hun ICT-omgeving oogt traditioneel en is met name intern gericht. Niet alleen klanten worden steeds veeleisender en vinden het vanzelfsprekend om via een web-portal met een bedrijf of instelling te kunnen communiceren. Medewerkers zijn dat ook. Een digitale werkomgeving die deze doelgroep aanspreekt, helpt daar enorm bij. Vandaar, dat een “fitte ICT-omgeving” handig is, om jonge mensen die momenteel toetreden tot de arbeidsmarkt, aan je organisatie te kunnen binden. Investeren in ICT loont!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien + 12 =